Statut szkoły
STATUT
PODSTAWOWEJ SZKOŁY MONTESSORI
W PRUSZKOWIE
§ 1.
Nazwa i typ Szkoły
- Szkołę prowadzi Pogodne Przedszkole Montessori sp. z o.o.
- Szkoła nosi nazwę: Podstawowa Szkoła Montessori w Pruszkowie
- Siedziba Szkoły: ul. Powstańców 7A, Lok. U2, 05-800 Pruszków
- Podstawowa Szkoła Montessori zwana dalej „Szkołą”, jest niepubliczną szkołą podstawową o uprawnieniach szkoły publicznej.
- Na pieczęciach Szkoły używa się nazwy w pełnym brzmieniu.
§ 2.
Nadzór pedagogiczny nad Szkołą sprawuje Mazowiecki Kurator Oświaty w Warszawie
Organ prowadzący Szkołę.
- Organem prowadzącym Szkołę jest Pogodne Przedszkole Montessori sp. z o.o.
- Organ prowadzący:
- nadaje Szkole statut.
- powołuje i odwołuje Dyrektora Szkoły.
- ustala wysokość czesnego za naukę i inne opłaty.
- zarządza majątkiem.
- zatwierdza preliminarz wydatków.
- rozstrzyga ewentualne spory między Radą Pedagogiczną a Dyrektorem Szkoły.
§ 4.
Cele i zadania Szkoły.
- Realizowanie programu nauczania skoncentrowanego na dziecku na jego indywidualnym tempie rozwoju i możliwościach uczenia się.
- Respektowanie trój-przedmiotowości oddziaływań wychowawczych i kształcących: uczeń – nauczyciel - dom rodzinny.
- Rozwijanie predyspozycji i zdolności poznawczych ucznia.
- Kształtowanie u dziecka pozytywnego stosunku do nauki oraz rozwijanie ciekawości w poznawaniu otaczającego świata i dążeniu do prawdy.
- Poszanowanie godności dziecka, zapewnienie przyjaznych i zdrowych warunków do nauki i zabawy, działania indywidualnego i zespołowego, rozwijanie samodzielności oraz odpowiedzialności za siebie i najbliższe otoczenie.
- Wyposażenie dziecka w umiejętność czytania i pisania, w wiadomości i sprawności matematyczne potrzebne w sytuacjach życiowych i szkolnych oraz przy rozwiązywaniu problemów.
- Dbałość o to, aby dziecko mogło nabywać wiedzę i umiejętności potrzebne do zrozumienia świata, w tym zagwarantowanie mu do dostępu do różnych źródeł informacji i możliwości korzystania z nich.
- Sprzyjanie rozwojowi cech osobowości dziecka koniecznych do aktywnego i etycznego uczestnictwa w życiu społecznym.
- Przygotowanie uczniów do życia w społeczeństwie informacyjnym.
- Kształcenie umiejętności posługiwania się językiem polskim, w tym dbałość o wzbogacenie zasobów słownictwa uczniów.
- Konsekwentne dążenie do poznania indywidualności ucznia, jego potrzeb i zainteresowań.
- Wyrabianie swobody wyboru i wolności.
- Wdrażanie do współdziałania i do zbiorowych form wysiłku.
- Rozwijanie nie tylko intelektu, ale i innych sfer osobowości.
- Umożliwianie uczniom rozwoju ich talentów i zainteresowań poznawczych, artystycznych, sportowych i innych, a także rozbudzanie w dzieciach wrażliwości na piękno otaczającego nas świata.
- Odkrywanie wewnętrznej harmonii dziecka, budowanie w nim zaufania we własne siły, budzenie wewnętrznej motywacji do poznawania świata oraz zdobywania wiedzy i umiejętności.
- Wychowanie i kształcenie dzieci w poszanowaniu i miłości do rodziców, ojczyzny oraz dziedzictwa kulturowego narodu, a także uczenie dostrzegania tego, co wartościowe w kulturze innych krajów Europy i świata.
- Upowszechnianie wśród uczniów wiedzy ekologicznej oraz uwrażliwianie na problemy ochrony środowiska.
- Wychowanie do życia w pokoju i przyjaźni między narodami.
- Przygotowanie uczniów do pełnego uczestnictwa w kolejnych cyklach kształcenia.
- Zapewnienie warunków do ujawnienia i wykorzystania całego potencjału ucznia.
- Cele i zadania Szkoły realizowane są poprzez:
- pełną realizację programów nauczania z poszczególnych zajęć edukacyjnych, dostosowując treści, metody i organizacje kształcenia do możliwości psychofizycznych uczniów w zakresie obowiązkowych zajęć edukacyjnych;
- organizację nauki religii i etyki na życzenie rodziców;
- zapewnienie możliwości korzystania z pomieszczeń do nauki z niezbędnym wyposażeniem, biblioteki i urządzeń sportowych, pracowni komputerowych z dostępem do Internetu;
- organizowanie zajęć pozalekcyjnych, stosownie do potrzeb uczniów;
- udzielanie uczniom pomocy psychologiczno – pedagogicznej:
- typowanie uczniów wymagających szczególnego wsparcia w rozwoju lub pomocy psychologiczno-pedagogicznej - za zgodą rodziców – do badanń specjalistycznych
- organizowanie zajęć wspomagających rozwój uczniów z trudności w nauce;
- umożliwienie rozwijania indywidualnego programu lub toku nauki uczniom o szczególnych uzdolnieniach;
- umożliwienie rozwijania zainteresowań i uzdolnień uczniów poprzez organizację zajęć pozalekcyjnych, organizację konkursów, zawodów sportowych, wycieczek oraz innych szkolnych i pozaszkolnych imprez.
- Cele wychowawcze Szkoły i sposoby ich realizacji określa Program wychowawczo-profilaktyczny szkoły, zatwierdzony uchwałą uchwałą Rady Pedagogicznej
- Szkoła sprawuje opiekę nad uczniami oraz stwarza warunki harmonijnego rozwoju psychofizycznego poprzez aktywne działania profilaktyczne i prozdrowotne, które określa program wychowawczo-profilaktyczny szkoły
ZASADY WEWNĄTRZSZKOLNEGO SYSTEMU OCENIANIA (WSO)
§ 5 DO § 12
§ 5.
Klasyfikacja śródroczna odbywa się raz do roku tydzień przed rozpoczęciem zimowych
ferii szkolnych, zgodnie z kalendarzem na dany rok szkolny dla szkół publicznych.
§ 6.
Szczegółowe wynagania edykacyjne na poszczególne stopnie opracowują nauczyciele poszczególnych przedmiotów z uwzględnieniem zapisów Statutu.
§ 7.
Na miesiąc przed rocznym klasyfikacyjnym posiedzeniem Rady Pedagogicznej nauczyciel przedmiotu jest zobowiązany poinformować ucznia i jego rodziców o przewidywanej ocenie zachowania.
§ 8.
Ocenianie bieżące oraz klasyfikacja śródroczna i roczna w klasach I-III (ust.1-8)
- W klasach I-III szkoły podstawowej śródroczne i roczne oceny klasyfikacyjne z zajęć edukacyjnych są ocenami opisowymi.. Oceny bieżące są również opisowymi.
- Przy konstruowaniu oceny opisowej nauczyciel uwzględnia w szczególności następujące elementy codziennej pracy ucznia.
- pracę indywidualną i grupową na lekcji.
- odpowiedzi ustne.
- prace pisemne.
- inne formy aktywności.
- Przy konstruowaniu oceny opisowej w odniesieniu do pracy na lekcji nauczyciel stosuje następujące kryteria oceny:
- planowanie i realizacja pracy własnej – indywidualnej.
- sposób pracy w grupie (akceptowanie powierzonej roli i ustalenie zasad pracy w grupie, komunikowanie się, jeśli zadanie tego wymaga i prezentowanie efektów pracy grupowej).
- aktywność na lekcji (zgłaszanie się, udzielanie prawidłowych odpowiedzi).
- ogólna postawa, zaangażowanie, stopień koncentracji na zadaniu, pomoc innym, samodzielność, wytrwałość, tempo pracy podczas pracy własnej.
- umiejętność korzystania z różnych źródeł informacji i pomocy.
- Przy konstruowaniu oceny opisowej z wypowiedzi ustnej nauczyciel stosuje następujące kryteria oceny:
- zawartość rzeczową.
- zrozumienie tematu.
- dobór i stosowanie słownictwa fachowego.
- sposób prezentacji- umiejętność formułowania i wyrażania myśli.
- Przy konstruowaniu oceny opisowej z prac pisemnych nauczyciel stosujenastępujące kryteria oceny:
- zawartość rzeczową.
- zrozumienie tematu.
- umiejętność formułowania i wyrażania myśli.
- zgodność z tematem.
- ortografia.
- umiejętność rozwiązywania problemów w sposób twórczy.
- estetyka wypowiedzi.
- Przy konstruowaniu oceny opisowej w odniesieniu do innych form aktywności nauczyciel ocenia następujące elementy:
- przygotowanie w domu.
- wkład pracy.
- samodzielność.
- samoocenę ucznia.
- udział w konkursach.
- udział w zajęciach nadobowiązkowych.
- praca nap projektami długoterminowymi.
- W klasach I-III szkoły podstawowej śródroczne i roczne oceny klasyfikacyjne zachowania są ocenami opisowymi.
- Przy konstruowaniu oceny opisowej zachowania nauczyciel uwzględnia m. in.:
- funkcjonowanie ucznia w środowisku szkolnym.
- respektowanie zasad współżycia społecznego i ogólnie przyjętych norm społecznych.
- kulturę bycia.
- zaangażowanie w życie klasy i Szkoły.
- wywiązywanie się z obowiązków szkolnych.
§ 9.
Sposób wykonywania zadań Szkoły.
- Nauczanie według programów uwzględniających podstawę programową kształcenia ogólnego dla szkół podstawowych oraz zestaw programów nauczania zgodny z pedagogiką Marii Montessori i obowiązującymi przepisami.
- Nauczanie w szkole odbywa się w formie otwartego nauczania, opartego na indywidualnym planowaniu pracy z uczniem i podsumowaniu tej pracy w ustalonym czasie zgodnie z założeniem pedagogiki Marii Montessori.
- Podstawą edukacji jest prawidłowo zbudowany proces edukacji polegający na indywidualizacji nauczania realizującego wymaganą podstawę programową. Niezbędne w tym procesie jest poznanie dziecka i jego rodziny, zbudowanie wzajemnych relacji, a także przygotowanie przez nauczyciela ciekawego i inspirującego otoczenia.
- Zasada indywidualizacji w klasach Montessori realizowana jest poprzez:
- nauczanie w zróżnicowanych wiekiem grupach dzieci.
- obserwację ucznia, w celu poznania poziomu rozwoju, określenia aktualnych umiejętności, preferencji, zainteresowań, uzdolnień oraz dostrzeżenia momentów gotowości do uczenie się określonych umiejętności.
- nauczanie w przejrzyście zorganizowanym i uporządkowanym otoczeniu ,zawierającym właściwie dobrane pomoce dydaktyczne.
- Samodzielność ucznia rozwijana jest poprzez:
- dostępność wszystkich materiałów dydaktycznych znajdujących się w klasie.
- swobodę wyboru zadań i materiału dydaktycznego stosownie do aktualnych możliwości i zainteresowań.
- opracowanie materiałów zgodnie z zasadą stopniowania trudności oraz możliwości dokonywania samokontroli między innymi poprzez kontrolę błędu.
- planowanie czynności i rozliczanie się z tych planów.
- branie odpowiedzialności za wykonaną pracę.
- Realizacji zasady wolności i swobody działania sprzyja wybór przez ucznia przedmiotu aktywności, czasu, miejsca, tempa i formy pracy (indywidualna lub wspólna z kolegami), jak i sposób jej wykonania.
- Systematyczna współpraca Szkoły z rodzicami w celu wspomagania wychowawczej roli rodziny oraz realizacji zadań dydaktycznych.
- Przykład i postawa osobista dawana uczniom przez nauczyciela.
- Kształtowanie wartościowych cech woli i charakteru, jak godność, wrażliwość, samodzielność, odpowiedzialność, wytrwałość i obowiązkowość.
- Wpajanie zasad kultury życia codziennego i społecznego.
§ 10.
Ocenianie bieżące oraz klasyfikacja śródroczna i roczna w klasach IV-VIII
W klasach IV – VIII
- ocena klasyfikacyjna roczna wyrażona jest w stopniach, w skali 1 – 6 (1 – niedostateczny; 2-dopuszczający; 3 – dostateczny; 4 – dobry; 5 – bardzo dobry; 6 – celujący)
- ocena klasyfikacyjna śródroczna wyrażona jest w stopniach, w skali 1 – 6 (1 – niedostateczny; 2-dopuszczający; 3 – dostateczny; 4 – dobry; 5 – bardzo dobry; 6 – celujący)
- ocena bieżąca wyrażona jest w stopniach, w skali 1 – 6 (1 – niedostateczny; 2 - dopuszczający; 3 – dostateczny; 4 – dobry; 5 – bardzo dobry; 6 – celujący). Przy ocenie bieżącej dopuszcza się stawianie znaków „+”, „-„. W dziennikach lekcyjnych dopuszcza się również stosowanie znaków specjalnych: „ .”; „+”; „-„ dla oznaczenia różnych sytuacji związanych z procesem edukacji ucznia, (np. brak zadania domowego, aktywność na lekcji)
- ocenę klasyfikacyjną śródroczną i roczną buduje się na podstawie oceniania bieżącego poprzez analizę i interpretację ocen cząstkowych zapisanych w dzienniku lekcyjnym, ze szczególnym uwzględnieniem możliwości uczniów oraz zaleceń poradni psychologiczno – pedagogicznej.
- ocenę celującą może otrzymać uczeń, który: opanował w całości materiał przewidziany podstawą programową kształcenia ogólnego w
Klasach IV - VIII
- rozwiązuje problemy w sposób twórczy, samodzielnie rozwija własne uzdolnienia lub
- korzysta z nowości technologii informacyjnej, potrafi kojarzyć i łączyć wiadomości z różnych dziedzin wiedzy, korzysta z wielu sposobów pracy
- świadectwo z wyróżnieniem w klasach IV – VIII otrzymuje uczeń, który ze wszystkich przedmiotów obowiązkowych oraz religii/etyki uzyskał średnią co najmniej 4,75 i ma co najmniej bardzo dobrą ocenę z zachowania
- Nuczyciel uzasadnia ustaloną ocenę na prośbę ucznia, rodzica ustnie w formie rozmowy.. Pisemne uzasadnienie oceny może zostać sporządzone na wniosek dyrektora szkoły.
- Sprawdzone i ocenione pisemne prace uczniów są udostępniane w forme kopiiuczniowi i jego rodzicom. Oryginały są do wglądu na życzenie u nauczycieli. Dokumentacja dotycząca egazminów są przechowywane w archiwum szkooły i na wniosek ucznia lub jego rodziców są udostępniane (oryginały do wglądu, kpoie do przekazania).
- Na 4 tygodnie przed posiedzeniem rady klasyfikacyjnej i końcowej poszczególni nauczyciele informują uczniów o przewidywanych dla nich ocenach śródrocznych, rocznych i końcowych. W tym samym terminie, na obowiązkowych zebraniach, wychowawca informuje rodziców o spodziewanych ocenach ucznia. Wychowawcy klas IV – VIII są zobowiązani 2 razy w roku szkolnym (grudzień/styczeń i maj/czerwiec) przygotować dla wszystkich rodziców kartki z propozycjami ocen semestralnych i końcowych i wręczyć je na obowiązkowych zebraniach. W przypadku nie odebrania kartki z propozycjami ocen semestralnych i końcowych wychowawcy postępują zgodnie z procedurą kontaktów nauczycieli i wychowawców z rodzicami. W przypadku niemożliwości dostarczenia kartki z propozycjami ocen rodzicowi, wychowawcy przekazują je dyrekcji szkoły.
- Klasyfikacja sódroczna i roczna przeprowadzana jest co najmniej raz w ciągu roku szkolengo i powinna zoastać zakońcozna do 15 stycznia (śródroczna) oraz 15 czerwca (roczna).
- Tryb i forma uzyskania wyższych niż przewidywane rocznych (semestralnych) ocen klasyfikacyjnych z zajęć edukacyjnych.
- Uczeń może uzyskać wyższą niż przewidywana roczną (semestralną) ocenę, jeśli:
- ocena klasyfikacyjna za pierwsze półrocze nie była niższa o więcej niż jeden stopień od pożądanej na koniec roku szkolnego;
- średnia ocen cząstkowych z prac klasowych i sprawdzianów jest niższa nie więcej niż o 0,50 od pożądanej oceny;
- ilość ocen niedostatecznych w ostatnim semestrze, wynikających z nieprzygotowania do lekcji, nie przekracza trzech;
- w terminie do ostatecznego wystawienia ocen uczeń będzie otrzymywał ze sprawdzianów i prac klasowych wyłącznie oceny nie niższe niż pożądan
- Wszystkie oceny, wystawiane przez nauczycieli po zgłoszeniu przez ucznia lub jego rodziców chęci uzyskania wyższej niż przewidywana oceny, obowiązkowo wpisywane są zielonym kolorem
- Uczeń lub jego rodzice zgłaszają się do dyrektora szkoły z formalnym wnioskiem w terminie do dwóch dni po zebraniu z rodzicami(na którym rodzice otrzymują informację o propozycjach ocen). Dyrektor informuje o tym fakcie nauczyciela przedmiotu, zobowiązując go jednocześnie do przeanalizowania wraz z uczniem (rodzicami) warunków koniecznych do uzyskania wyższej niż przewidywana oceny i udzielenia mu wskazówek do dalszej pracy.
- Wychowawcy klas IV – VIII są zobowiązani 2 razy w roku szkolnym (listopad i kwiecień/maj) przygotować dla wszystkich rodziców kartki ze wszystkimi ocenami i wręczyć je na zebraniach, bądź przekazać uczniom i sprawdzić podpisy rodziców.
- Zebrania rodziców z wychowawcami klas muszą również odbyć się obowiązkowo we wrześniu (organizacyjne), w styczniu lub lutym (półroczne) oraz w grudniu lub styczniu i maju lub czerwcu(przekazanie propozycji ocen semestralnych, rocznych lub końcowych).
- Jeżeli w wyniku klasyfikacji śródrocznej zostanie stwierdzone, iż poziom osiągnięć edukacyjnych ucznia uniemożliwia lub utrudnia kontynuowanie nauki w klasie programowo wyższej, szkoła, w miarę swoich możliwości, stworzy takiemu uczniowi szansę uzupełnienia braków.
- Począwszy od klasy IV szkoły podstawowej, uczeń, który w wyniku klasyfikacji rocznej uzyskał ocenę niedostateczną z jednych albo dwóch obowiązkowych zajęć edukacyjnych, może zdawać egzamin poprawkowy z tych zajęć.
- Uczniowie uprawnieni do zdawania egzaminu klasyfikacyjnego składają go w terminie do 30 sierpnia (w ostatnim tygodniu wakacji). Warunki przystąpienia do egzaminu sprawdzającego określają szczegółowe przepisy.
- Warunki i tryb przeprowadzania egzaminów poprawkowych określastosowne rozporządzenie.
- Uczeń lub jego rodzice (prawni opiekunowie) mogą zgłosić zastrzeżenia do dyrektora szkoły, jeżeli uznają, że roczna (semestralna) ocena klasyfikacyjna z zajęć edukacyjnych lub roczna (semestralna) ocena klasyfikacyjna z zachowania została ustalona niezgodnie z przepisami prawa dotyczącymi trybu wystawiania tej oceny. Zastrzeżenia mogą być zgłoszone w terminie do 2 dni roboczych po zakończeniu zajęć dydaktyczno – wychowawczych. W przypadku stwierdzenia, że roczna (semestralna) ocena klasyfikacyjna została ustalona niezgodnie z przepisami prawa dotyczącymi trybu ustalania tej oceny, dyrektor szkoły powołuje Komisję, która ustala roczną (semestralną ocenę z zajęć edukacyjnych lub z zachowania. Szczegółowe zasady postępowania w takich sytuacjach określa Rozporządzenie.
- Dla bieżącego informowania uczniów i rodziców, podsumowania osiągnięć ucznia i klasy oraz doskonalenia pracy nauczyciela, nauczyciele gromadzą informacje bieżące dotyczące:
- wyników sprawdzania osiągnięć uczniów poszczególnymi, wskazanymi na początku roku szkolnego metodami, poprzez adnotacje na opisanej stronie w dzienniku lekcyjnym. itp.
- Podsumowanie śródroczne i roczne osiągnięć ucznia i klasy jest możliwe dzięki prowadzeniu dokumentacji i polega na:
- analizie opisanej strony dziennika lekcyjnego dokonanej przez nauczyciela przedmiotu (w klasach IV – VIII)
- analizie zdobytych przez dzieci punktów w dzienniku lekcyjnym , analizie prac dzieci oraz wniosków z przeprowadzanych obserwacji (w klasach I-III)
- Ustala się następujące terminy informowania uczniów o pracach klasowych i sprawdzianach:
- nauczyciel jest zobowiązany poinformować uczniów o planowanej pracy klasowej lub godzinnym sprawdzianie nie później niż na 7 dni przed jego pisaniem, dokonując jednocześnie adnotacji w dzienniku lekcyjnym
- na sprawdzenie, ocenę oraz omówienie w klasie prac klasowych i sprawdzianów nauczyciel ma najwyżej 2 tygodnie od momentu napisania lub oddania pracy przez ucznia; w przypadku choroby nauczyciela termin ten może ulec zmianie
- uczeń w ciągu tygodnia może mieć najwyżej 3 prace klasowe lub godzinne sprawdziany, ale tylko 1 w ciągu jednego dnia zajęć ilość odpowiedzi i kartkówek z 3 ostatnich lekcji (do 15 min.) jest nieograniczona i niezapowiedziana
- Począwszy od klasy IV szkoły podstawowej, uczeń otrzymuje promocję do klasy programowo wyższej, jeżeli ze wszystkich obowiązkowych zajęć edukacyjnych określonych w szkolnym planie nauczania uzyskał roczne oceny klasyfikacyjne wyższe od oceny niedostatecznej, z wyjątkiem następujących sytuacji:
- uwzględniając możliwości edukacyjne ucznia, rada pedagogiczna może jeden raz w ciągu danego etapu edukacyjnego promować do klasy programowo wyższej ucznia, który nie zdał egzaminu poprawkowego z jednych obowiązkowych zajęć edukacyjnych, pod warunkiem że te obowiązkowe zajęcia edukacyjne są, zgodnie ze szkolnym planem nauczania, realizowane w klasie programowo wyższej.
- laureaci konkursów przedmiotowych o zasięgu wojewódzkim i ponadwojewódzkim otrzymują z danych zajęć edukacyjnych celującą roczną ocenę klasyfikacyjną. Uczeń, który tytuł laureata konkursu przedmiotowego o zasięgu wojewódzkim i ponadwojewódzkim uzyskał po ustaleniu albo uzyskaniu rocznej oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych, otrzymuje z tych zajęć edukacyjnych celującą końcową ocenę klasyfikacyjną
- W trakcie pracy dydaktycznej nauczyciele gromadzą informacje na temat funkcjonowania WSO w zakresie ich praktyki pedagogicznej.
- Po zakończeniu semestru, na posiedzeniu szkoleniowej rady pedagogicznej, na podstawie zgromadzonych informacji, nauczyciele dokonują oceny funkcjonowania WSO i formułują wnioski dotyczące ewentualnych zmian.
- Rada pedagogiczna dokonuje zmian w WSO, biorąc pod uwagę wnioski uczniów i rodziców.
OCENA ZACHOWANIA
- W klasach I – III ocena zachowania jest oceną opisową. Nauczyciele swoje obserwacje notują w dzienniku lekcyjnym, stosując następujące oznaczenia: A-wzorowo; B-bardzo dobrze; C-dobrze; D-niezadowalająco, wymaga znacznej poprawy, oparte na obszarach rozwoju społeczno-emocjonalnego; stosunek do obowiązków szkolnych, kultura osobista, uspołecznienie (tabela).
- W klasach IV – VIII obowiązuje następująca skala ocen: wzorowe, bardzo dobre, dobre, poprawne, nieodpowiednie, naganne.
- Ocena z zachowania nie może mieć wpływu na:
- oceny z zajęć edukacyjnych,
- promocję do klasy programowo wyższej
- Wychowawca klasy na początku roku szkolnego informuje uczniów oraz rodziców (prawnych opiekunów) o warunkach i sposobie oraz kryteriach oceniania zachowania, warunkach i trybie uzyskania wyższej niż przewidywana rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania.
- Informacje na temat zachowania uczniów zbiera przez cały rok szkolny wychowawca klasy, który przy ocenie okresowej powinien uwzględnić opinie pozostałych nauczycieli i pracowników szkoły.
- Tryb i forma uzyskania wyższej niż przewidywana rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania. Uczeń może uzyskać wyższą niż przewidywana semestralną lub roczną ocenę z zachowania, jeśli:
- w terminie do ostatecznego wystawienia ocen uczeń radykalnie poprawi swoje zachowanie w zgodnej ocenie wychowawcy, nauczycieli i uczniów.
- ocenę zachowania można podwyższyć tylko o jeden stopień w stosunku do proponowanej.
- uczeń lub jego rodzice zgłaszają się do dyrektora szkoły z formalnym wnioskiem w terminie do dwóch dni po zebraniu z rodzicami. Dyrektor informuje o tym fakcie wychowawcę, zobowiązując go jednocześnie do przeanalizowania wraz z uczniem (rodzicami) warunków koniecznych do uzyskania wyższej niż przewidywana oceny z zachowania i udzielenia mu wskazówek do dalszej pracy.
- Ocenę zachowania ustaloną przez wychowawcę może zmienić jedynie specjalna Komisja powołana przez dyrektora szkoły, po stwierdzeniu niezgodności z przepisami prawa dotyczącymi trybu wystawiania tej oceny. Szczegółowe zasady postępowania w takich sytuacjach określają przepisy szczegółowe.
- Przy ustalaniu oceny klasyfikacyjnej zachowania ucznia, u którego stwierdzono zaburzenia lub inne dysfunkcje rozwojowe, należy uwzględnić wpływ tych zaburzeń lub dysfunkcji na jego zachowanie, na podstawie orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego albo indywidualnego nauczania lub opinii poradni psychologicznopedagogicznej, w tym poradni specjalistycznej.
- Poszczególnym obszarom przyporządkowaliśmy kryteria oceniania, a każde kryterium posiada odpowiednie wskaźniki.
- Ocenę zachowania ucznia budujemy dwustopniowo w następujący sposób:
Wypełnienie tabeli opisującej częstotliwość występowania poszczególnych wskaźników
(tabela poniżej) przy pomocy punktów:
ZAWSZE – 3 pkt.
CZĘSTO - 2 pkt.
RZADKO – 1 pkt.
NIGDY – 0 pkt.
KRYTERIUM | WSKAŹNIKI | CZĘSTOTLIWOŚĆ WYSTĘPOWANIA | |||
Z | C | R | N | ||
STOSUNEK DO UCZENIA SIĘ | jest przygotowany do lekcji | ||||
jest systematyczny | |||||
ZDYSCYPLINOW ANIE | nie ma nieusprawiedliwionych nieobecności i nie spóźnia się na zajęcia | ||||
wykonuje polecenia nauczycieli i pracowników szkoły | |||||
TOLERANCJA | szanuje odmienne poglądy, postawy, upodobania, wyznania religijne | ||||
akceptuje odmienność innych w zakresie inwalidztwa i wad rozwojowych | |||||
WSPÓŁPRACA, STOSUNEK DO KOLEGÓW | jest życzliwy, pomaga kolegom, dba o bezpieczeństwo innych | ||||
współpracuje w grupie w miarę swoich możliwości | |||||
poprawnie reaguje w sytuacjach konfliktowych | |||||
POSZANOWANIE DOBRA WSPÓLNEGO | zna i szanuje symbole narodowe, miasta i własnej szkoły oraz symbole religijne | ||||
szanuje własność wspólną i cudzą | |||||
KULTURA SŁOWA | używa zwrotów i słów grzecznościowych, nie narusza zasad kulturalnego porozumiewania się | ||||
HIGIENA OSOBISTA | respektuje znane zasady higieny, dba o własną higienę | ||||
DBAŁOŚĆ O ESTETYKĘ OTOCZENIA | przeciwdziała wandalizmowi i agresji, przejawia troskę o estetykę szkoły (wygląd klasy, budynku, terenu przed szkołą) | ||||
SUMA |
UWAGA!!! Uczeń, który dopuszcza się przestępstwa otrzymuje ocenę zachowania naganną (bez względu na wyniki tabeli), a jego postępowanie zgłaszane jest na policję. Ocenę naganną otrzymuje również uczeń, który w sposób demonstracyjny pali papierosy, pije alkohol lub w jakikolwiek inny sposób deprawuje pozostałych uczniów.
Uczniowi, który otrzymał naganę dyrektora szkoły, wychowawca klasy obniża semestralną lub roczną ocenę zachowania o dwa stopnie.
Uczniowi, który otrzymał upomnienie dyrektora szkoły, wychowawca klasy obniża semestralną lub roczną ocenę zachowania o jeden stopień.
Na podstawie analizy tabeli i podliczeniu sumy punktów ustalamy ocenę z zachowania
według poniższej skali.
40 - 42 pkt. Wzorowe
36 - 39 pkt. Bardzo dobre
32 - 35 pkt. Dobre
28 – 31 pkt. Poprawne
15 – 27 pkt. Nieodpowiednie
0 - 14 pkt. Naganne
§ 11.
Warunki i tryb uzyskania wyższych niż przewidywane rocznych ocen klasyfikacyjnych
zachowania.
- Uczeń lub jego rodzice maja prawo wnioskować o podwyższenie przewidywanej przez wychowawcę rocznej oceny z zachowania.
- Uczeń lub jego rodzic składa do wychowawcy pisemny lub ustny wniosek o ponowne rozpatrzenie oceny zachowania.
- Wniosek należy złożyć w terminie 7 dni po otrzymaniu informacji o przewidywanej ocenie zachowania. Za datę poinformowania rodzica uznaje się datę zebrania rodziców w danej klasie.
- Ocena zachowania może być podwyższona po przeprowadzeniu rozmowy wyjaśniającej pomiędzy uczniem i wychowawcą. Podczas rozmowy omawiany jest stopień spełniania przez ucznia kryteriów oceniania zachowania zawartych w WSO, oraz wystawione przez nauczycieli w dzienniku pochwały i uwagi.
- Termin rozmowy wyjaśniającej uzgadnia wychowawca z uczniem. Rozmowa musi się odbyć przed posiedzeniem klasyfikacyjnym Rady Pedagogicznej.
- Uczeń który w wyznaczonym terminie nie przystąpi do rozmowy wyjaśniającej, traci prawo do jej podwyższenia.
- Rodzic ucznia ma prawo wziąć udział w rozmowie wyjaśniającej. Na rozmowę wyjaśniającą wychowawca może zaprosić w charakterze obserwatorów: przedstawiciela samorządu klasowego, przedstawiciela Rady Pedagogicznej.
- Ustalona w toku rozmowy ocena jest ostateczna.
§ 12.
Warunki i sposoby przekazywania rodzicom informacji o postępach i trudnościach
uczniów w nauce.
- Rodzice informowani są o ocenach bieżących, śródrocznych i rocznych z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych oraz o ocenach zachowania ucznia w następujący sposób:
- na spotkaniach indywidualnych z wychowawcą.
- w czasie zebrań z rodzicami.
- Na miesiąc przed terminem klasyfikacyjnego śródrocznego i rocznego posiedzenia Rady Pedagogicznej wychowawca jest zobowiązany poinformować uczniów i ich rodziców o poziomie osiągnięć edukacyjnych w formie pisemnej.
§ 13.
Organizacja zajęć dodatkowych.
- Zajęcia dodatkowe (różnego rodzaju koła przedmiotowe i koła zainteresowań) prowadzone są w grupach międzyoddziałowych zgodnie z zainteresowaniami i potrzebami uczniów.
- Zajęcia dodatkowe organizowane są w ramach posiadanych przez szkołę środków finansowych lub finansowane bezpośrednio przez rodziców w formie marsztatów.
§ 14.
Formy opieki i pomocy uczniom.
- Dostosowanie treści, metod i organizacji nauczania do możliwości psychofizycznych uczniów.
- Pomoc pedagogiczna i psychologiczna udzielana przez instytucje świadczące specjalistyczne poradnictwo i/lub psychologa/pedagoga zatrudnionego w placówce oraz przez nauczycieli podczas bieżącej pracy z uczniem.
- Wsparcie w ramach zajęć świetlicowych oraz organizowanie pomocy koleżeńskiej.
- Organizowanie pomocy materialnej i rzeczowej według potrzeb.
- Proponowanie opiekunom dziecka, które ma deficyty rozwojowe, aby udali się do Poradni Psychologiczno - Pedagogicznej.
§ 15.
Organizacja i formy współdziałania szkoły z rodzicami.
- Szkoła oferuje rodzicom wszechstronną pomoc w zakresie upowszechniania wiedzy o wychowaniu i funkcjach opiekuńczo-wychowawczych rodziny w różnorodnych formach. O organizacji takiej pomocy rodzice będą informowani co najmniej dwa tygodnie przed rozpoczęciem wydarzenia.
- Współpraca z Rodzicami w ramach Szkoły polega w szczególności na:
- organizowaniu w formie spotkań indywidualnych i zebrań grupowych.
- organizowaniu pomocy psychologiczno- pedagogicznej.
- zapoznaniu rodziców z celami i programami kształcenia, wychowania i opieki, organizacją procesu nauczania i uczenia się oraz wynikającymi z nich zadaniami dla Szkoły i rodziców.
- pozyskiwaniu rodziców do czynnego udziału w realizacji programów nauczania, wychowania i opieki oraz udzielania w tym zakresie pomocy Szkole.
- współorganizowaniu imprez i uroczystości szkolnych oraz uczestniczeniu w nich.
- tworzeniu właściwego klimatu społecznego i warunków umożliwiających skuteczne funkcjonowanie i rozwój Szkoły.
§ 16.
Program wychowawczo-profilaktyczny szkołu uchwala Rada Pedagogiczna.
§ 17.
Organy Szkoły i ich zadania.
Organami Szkoły są:
- Dyrektor Szkoły-menager.
- Wicedyrektor do spraw pedagogicznych.
- Rada Pedagogiczna.
§ 18.
Dyrektor Szkoły.
- Dyrektora powołuje i odwołuje Organ Prowadzący Szkołę. Dyrektor kieruje całokształtem pracy Szkoły we wszystkich sprawach związanych z jego działalnością, w tym w sprawach organizacyjnych, finansowych i kadrowych, i reprezentuje Szkołę na zewnątrz.
- Do podstawowych obowiązków Dyrektora należy:
- opracowywanie dokumentów programowo – organizacyjnych Szkoły – roczny plan pracy, organizację pracy, opracowywanie zakresu obowiązków (czynności) pracowników Szkoły.
- zatrudnianie pracowników Szkoły zgodnie z Kodeksem Pracy
- sprawuje opiekę nad uczniami oraz stwarza warunki harmonijnego rozwoju psychofizycznego poprzez aktywne działania prozdrowotne.
- dysponuje środkami określonymi w planie finansowym szkoły i ponosi odpowiedzialność za ich prawidłowe wykorzystanie.
- wykonuje zadania związane z zapewnieniem bezpieczeństwa uczniom i nauczycielom w czasie zajęć organizowanych przez szkołę.
- współdziała ze szkołami wyższymi oraz zakładami kształcenia nauczycieli w organizacji praktyk pedagogicznych.
§ 19.
Wicedyrektor.
- Do podstawowych obowiązków zastępcy dyrektora do spraw pedagogicznych należy:
- prowadzenie procedur związanych z awansem zawodowym.
- reprezentowanie Szkoły w czasie nieobecności Dyrektora
- kieruje bieżącą działalnością dydaktyczno-wychowawczą.
- dba o wysoką jakość pracy Szkoły.
- sprawuje nadzór pedagogiczny.
- przewodniczy Radzie Pedagogicznej i realizuje uchwały Rady Pedagogicznej.
- odpowiada za właściwą organizację i przebieg egzaminów prowadzonych w Szkole.
- planuje i nadzoruje doskonalenie i dokształcanie się nauczycieli.
- sprawuje opiekę nad przebiegiem awansu nauczycieli.
- współdziała ze wszystkimi organami Szkoły.
- planuje i dokonuje oceny pracy nauczyciela.
- Podczas nieobecności Dyrektora pełni jego obowiązki.
§ 20.
Rada Pedagogiczna.
- W Szkole działa Rada Pedagogiczna, która jest jej kolegialnym organem w zakresie realizacji zadań statutowych dotyczących kształcenia, wychowania i opieki.
- W skład Rady Pedagogicznej wchodzą:
- Dyrektor Szkoły.
- Wicedyrektor.
- Wszyscy nauczyciele zatrudnieni w Szkole.
- W posiedzeniach Rady Pedagogicznej może brać udział organ Prowadzący Szkołę oraz goście, zaproszeni przez Przewodniczącego. Mają oni głos doradczy.
- Uchwały Rady pedagogicznej zapadają zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy członków. Dyrektor menager nie bierze udziału w podejmowaniu uchwał.
- Posiedzenia Rady Pedagogicznej są protokołowane.
- Członkowie Rady Pedagogicznej są zobowiązani do nieujawniania spraw, które mogłyby naruszać dobro osobiste ucznia, nauczycieli i innych pracowników Szkoły.
- Wicedyrektor przygotowuje i prowadzi zebranie Rady Pedagogicznej oraz jest odpowiedzialny za powiadomienie wszystkich jej członków o terminie i porządku zebrania.
- Do kompetencji stanowiących Rady pedagogicznej należy w szczególności:
- podejmowanie uchwał w sprawie wyników klasyfikacji i promocji uczniów.
- podejmowanie uchwał w sprawie ukończenie szkoły przez uczniów.
- podejmowanie uchwał w sprawie innowacji i eksperymentów pedagogicznych, wymagających jednak uzgodnienia z organem Prowadzącym Szkołę.
- opiniowanie wniosków w sprawie skreślenie z listy uczniów.
- opiniowanie planów pracy Szkoły.
§ 21.
Rada rodziców nie zostanie powołana.
§ 22.
Organizacja Szkoły.
- Podstawową jednostką organizacyjną Szkoły jest grupa, w której uczą się dzieci z trzech (lub mniej) rocznikacihw ramach którego odbywają się zajęcia lekcyjne zakresu wszystkich przedmiotów określonych planem nauczania dla danej klasy. Opiekę nad grupą sprawuje nauczyciel wychowawca, a lekcje z przedmiotów prowadzą nauczyciele tych przedmiotów. Edukacja jest realizowana metodą Marii Montessori.
- Dyrektor Szkoły z uwzględnieniem zasad ochrony zdrowia i higieny pracy, ustala tygodniowy rozkład zajęć określający organizację zajęć edukacyjnych.
- Liczba uczniów w grupie ogólnodostępnej trzyrocznikowej (lub mniej) wynosi do 25 uczniów.
- Podstawową forma pracy w Szkole są zajęcia realizowane w grupach poprzez: prace własną, zajęcia grupowe, zajęcia przedmiotowe, projekty edukacyjne.
- Zajęcia odbywają się przez pięć dni w tygodniu od poniedziałku do piątku, w wymiarze określonym przez Szkolny Plan Nauczania.
- Terminy rozpoczynania i zakończenia zajęć dydaktycznych oraz przerw i ferii są takie jak w szkołach publicznych zgodnie z kalendarzem na dany rok szkolny.
- Rok szkolny podzielony jest na dwa semestry. Klasyfikacja śródroczna odbywa się raz do roku-tydzień przed rozpoczęciem zimowych ferii szkolnych zgodnie z kalendarzem na dany rok szkolny
- Czas trwania poszczególnych zajęć edukacyjnych w klasach I-III ustala nauczyciel prowadzący te zajęcia, zachowując ogólny tygodniowy czas zajęć.
§ 23.
Organizacja świetlicy.
- Dla uczniów, którzy muszą dłużej przebywać w szkole ze względu na czas pracy ich rodziców Szkoła może organizować świetlicę.
- W świetlicy prowadzone są zajęcia w grupach wielorocznikowych w oparciu o prace wolną z materiałem Montessori i o indywidualne zainteresowania uczniów, a także o prace nad projektami edukacyjnymi.
§ 24.
Organizacja Biblioteki Szkolnej.
- W Szkole może działać Biblioteka Szkolna.
- Biblioteka Szkolna jest miejscem służącym realizacji potrzeb i zainteresowań uczniów, zadań dydaktyczno – wychowawczych Szkoły, doskonaleniu warsztatu pracy nauczyciela, popularyzowania wiedzy pedagogicznej wśród rodziców.
- Z biblioteki mogą korzystać: uczniowie, nauczyciele, i inni pracownicy Szkoły, a także inne osoby na zasadach określonych w regulaminie biblioteki.
- Nauczyciele wszystkich przedmiotów powinni odwoływać się do zasobów biblioteki szkolnej i współpracować z nauczycielami bibliotekarzami w celu wszechstronnego przygotowania uczniów do samokształcenia i świadomego wyszukiwania, selekcjonowania i wykorzystania informacji.
- Biblioteka Szkolna umożliwia:
- gromadzenia i opracowywanie zbiorów, zarówno w postaci księgozbiory, jak i w postaci zasobów multimedialnych.
- korzystanie ze zbiorów czytelni, wypożyczanie ich poza bibliotekę, korzystanie z multimedialnych zasobów bibliotecznych.
- Do zadań nauczyciela bibliotekarza należy:
- właściwy dobór księgozbioru oraz jego systematyczne opracowywanie
- udostępnianie zbiorów
- poradnictwo w wyborze książki, zachęcanie uczniów do świadomego wyboru lektury
- informowanie nauczycieli i wychowawców o czytelnictwie uczniów, przygotowywanie analiz stanu czytelnictwa w szkole raz na semestr
- organizowanie różnych spotkań i imprez czytelniczych
- współpraca z bibliotekami pozaszkolnymi
- dbałość o estetykę biblioteki
- prowadzenie spotkań z przysposobienia czytelniczego i informacyjnego, zgodnie z programem.
- Biblioteka działa na podstawie regulaminu pracy biblioteki szkolnej opracowanego przez nauczyciela bibliotekarza i zatwierdzonego przez Dyrektora Szkoły.
- Bezpośredni nadzór nad biblioteką sprawuje Wicedyrektor Dyrektor Szkoły.
§ 25.
Zakres praw nauczycieli.
Nauczyciel ma prawo do:
- szacunku ze strony wszystkich osób, zarówno dorosłych, jak i uczniów.
- wolności głoszenia własnych poglądów, nienaruszających godności innych ludzi.
- współdecydowania o wyborze programu nauczania i podręcznika, swobody wyboru metody jego realizacji, w uzgodnieniu z zespołem przedmiotowym.
- jawnej i umotywowanej oceny własnej pracy.
- stałego rozwoju, wsparcia w zakresie doskonalenia zawodowego.
- otrzymywania przysługującego wynagrodzenia z racji wykonywanej pracy i zgodnie z umową.
- Realizacji awandu zawodowego
§ 26.
Zakres obowiązków nauczycieli.
- Nauczyciel prowadzi prace dydaktyczną, wychowawczą i opiekuńczą, jest odpowiedzialny za jakość tej pracy i za bezpieczeństwo powierzonych jego opiece uczniów.
- Nauczyciel powinien odznaczać się nienaganna postawą moralną, pełną szacunku dla każdego człowieka i środowiska.
- Nauczyciele wszystkich przedmiotów powinni odwoływać się do zasobów biblioteki szkolnej i współpracować z nauczycielami bibliotekarzami w celu wszechstronnego przygotowania uczniów do samokształcenia i świadomego wyszukiwania, selekcjonowania i wykorzystywania informacji (w przypadku, kiedy biblioteka będzie utworzona).
- Do praw i obowiązków nauczycieli należą w szczególności:
- realizacja podstawy programowej nauczanego przedmiotu.
- systematyczna współpraca a domem rodzinnym ucznia.
- przygotowanie odpowiedniego i inspirującego dla ucznia otoczenia.
- umiejętne wspieranie każdego ucznia w jego rozwoju oraz dążenie do pełni własnego rozwoju osobistego.
- kształcenie umiejętności posługiwania się językiem polskim, w tym dbałość o wzbogacanie zasobów słownictwa uczniów.
- poświęcania szczególnej uwagi edukacji medialnej, czyli wychowania uczniów do właściwego odbioru i wykorzystywania mediów.
- stwarzanie uczniom warunków do nabywania umiejętności wyszukiwania, porządkowania i wykorzystywania informacji z różnych źródeł, z zastosowaniem technologii informacyjno-komunikacyjnej, na zajęciach z różnych przedmiotów
- rzetelna realizacja zadań związanych z powierzonym mu stanowiskiem oraz podstawowymi funkcjami Szkoły: dydaktyczną, wychowawczą i opiekuńczą.
- kształcenie i wychowanie młodzieży w umiłowaniu Ojczyzny, w poszanowaniu Konstytucji Rzeczypospolitej, w atmosferze wolności i szacunku dla drugiego człowieka.
- dbanie o kształtowanie u uczniów postaw moralnych i obywatelskich zgodnie z ideą demokracji, pokoju i przyjaźni między ludźmi różnych ras, narodów i światopoglądów w duchu katolickim.
- dbanie o wysoki poziom nauczania swojego przedmiotu.
- stosowanie obiektywnych i sprawiedliwych zasad oceniania zgodnie z WSO.
- ciągłe wzbogacanie swojego warsztatu pracy i dbanie o powierzone pomoce dydaktyczne i sprzęt szkolny.
- reagowanie na wszelkie sytuacje lub zachowania uczniów, stanowiące zagrożenie i bezpieczeństwo osób przebywających na terenie szkoły.
- kontrolowanie systematycznie miejsca prowadzenia zajęć pod względem bezpieczeństwa, higieny pracy, a w razie zauważonych usterek zgłoszenia ich Dyrektorowi
- kontrolowanie na każdej lekcji obecności uczniów.
- poznanie i kształtowanie uzdolnień, zainteresowań, pozytywnych cech charakteru ucznia.oraz potrzeb i możliwości edukacyjnych uczniów.
- szanowanie godności osobistej ucznia.
- staranne, przejrzyste i terminowe prowadzenie określonej przepisami dokumentacji pracy dydaktyczno- wychowawczej.
- przestrzeganie obowiązków statutowych i prawa wewnątrzszkolnego.
- wybór metod i środków dydaktycznych, odpowiednich do potrzeb i możliwości, zgodnie z pedagogiką Montessori.
§ 27.
Zadania zespołów nauczycielskich.
- Nauczyciele prowadzący zajęcia w danej grupie tworzą zespół, którego zadania są następujące:
- opracowanie programu wychowawczo-profilaktycznego Szkoły.
- ustalenie zestawu programów nauczania oraz jego modyfikowanie w miarę potrzeb.
- uzgadnianie sposobu realizacji programów nauczania, korelowania treści nauczania przedmiotów pokrewnych, a także decyzji w sprawie wyboru programów nauczania.
- ustalenie sposobów badania wyników nauczania.
- organizowanie wewnątrzszkolnego doskonalenia zawodowego oraz doradztwa metodycznego dla początkujących nauczycieli.
- współdziałanie w organizowaniu pracowni, a także uzupełnianiu ich wyposażenia.
- wspólne opiniowanie przygotowanych w Szkole autorskich, innowacyjnych i eksperymentalnych sposobów nauczania.
- Dyrektor Szkoły może tworzyć zespoły wychowawcze, zespoły przedmiotowe lub inne zespoły przedmiotowo-zadaniowe. Pracą zespołu kieruje przewodniczący powołany przez Dyrektora Szkoły na wniosek zespołu.
§ 28.
Prawa i obowiązki pracowników niepedagogicznych.
- Pracownicy niepedagogiczni mają prawo do:
- szacunku ze strony wszystkich osób, zarówno dorosłych, jak i uczniów.
- wolności głoszenia własnych podglądów, nienaruszających godności innych ludzi, udziału w życiu szkoły.
- wnoszenia wniosków, uwag, spostrzeżeń do pracy szkoły.
- Pracownicy niepedagogiczni mają obowiązek:
- rzetelnego wykonywania pracy zgodnie z umową.
- zgłaszania dyrektorowi wszelkich zagrożeń bezpieczeństwa uczniów i osób przebywających w szkole (nauczycielowi pod nieobecność dyrektora).
- wspieranie nauczycieli w organizacji uroczystości / przedsięwzięć w szkole.
- informowania nauczycieli i dyrektora o wszelkich niestosownych zachowaniach uczniów.
- otrzymywania przysługującego wynagrodzenia z racji wykonywanej pracy i zgodnie z umową.
§ 29.
Rodzaje nagród i kar
- W szkole nie stosuje się kar i nagród.
- Ze względu na założenia wychowawczo- edukacyjne Szkoły, proponuje się metody propagujące procesy współdziałania, zamiast rywalizacji.
- Dla osiągnięcia zamierzonych celów, dąży się do wybierania takich środków i metod pracy z uczniem, które mają wzmocnić jego wewnętrzną motywację. Zamiast środków, polegających na ocenianiu, nagradzaniu i karaniu, proponuje się uczniowi wsparcie ze strony nauczyciela, wspólne planowanie pracy, swobodny wybór zainteresowań, a w końcowym etapie wspólne wyciąganie wniosków, z naciskiem na samoocenę ucznia, oraz uzyskanie zamierzonego efektu.
- W przypadku nieprzestrzegania przez uczniów zasad Statutu i Regulaminu Szkoły stosowane są następujące działania:
- rozmowa dotycząca niewłaściwych postaw i zachowań oraz sposobów na naprawienie wyrządzonych krzywd z udziałem:
- uczeń – wychowawca.
- uczeń – wychowawca – rodzic.
- uczeń – wychowawca – rodzic – dyrektor.
- rozmowa dyscyplinująca, w obecności rodzica lub wychowawcy, z udziałem przedstawiciela Policji lub Straży Miejskiej oraz określenie możliwości i warunków dalszej współpracy w miarę dostępności przedstawicieli służb mundurowych wymienionych powyżej.
- skreślenie z listy uczniów, w przypadku kiedy inne środki zostaną wykorzystane.
- rozmowa dotycząca niewłaściwych postaw i zachowań oraz sposobów na naprawienie wyrządzonych krzywd z udziałem:
§ 30.
Warunki pobytu w Szkole zapewniające uczniom bezpieczeństwo.
Szkoła dba o bezpieczeństwo uczniów i ochrania ich zdrowie poprzez:
- zapewnienie opieki na wszystkich zajęciach lekcyjnych w szkole i poza szkołą oraz pozalekcyjnych
- organizowanie wycieczek szkolnych zgodnie z regulaminem szkolnym
- omawianie zasad bezpieczeństwa z uczniami.
- zapewnienie wyposażenia sal lekcyjnych zgodnie z obowiązującymi przepisami BHP.
- zapewnienie pobytu w świetlicy szkolnej, o ile zostanie utworzona
- szkolenie pracowników Szkoły w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy.
- systematyczne omawianie przepisów ruchu drogowego, kształcenie komunikacyjne.
- uwzględnianie w tygodniowym rozkładzie zajęć dydaktyczno - wychowawczym równomiernego i różnorodnego rozłożenia zajęć w każdym dniu.
- Uwzględnianie możliwości psycho-fizycznych uczniów do podejmowania wysiłku intelektualnego w ciągu dnia.
§ 31.
Zasady rekrutacji uczniów.
- Szkoła prowadzi rekrutację uczniów w oparciu o zasadę akceptacji koncepcji pracy Szkoły przez rodziców.
- O przyjęciu uczniów do poszczególnych oddziałów decyduje Dyrektor na podstawie rozmowy z rodzicami.
- Zasady przyjmowania dzieci do Szkoły:
- dostarczenie Karty Zgłoszenia dziecka.
- akceptacja przez rodziców Statutu Szkoły, Programu wychowawczo-profilaktycznego Szkoły oraz założeń Pedagogiki Montessori.
- obserwacja ucznia podczas zorganizowanych zajęć grupowych w okresie rekrutacji
- podpisanie umowy o usługi edukacyjne w określonym czasie.
- Pierwszeństwo w przyjęciu do Szkoły mają:
- dzieci które ukończyły Przedszkole Niepubliczne Pogodne Przedszkole Montessori
- dzieci, które zrealizowały roczne, obowiązkowe przygotowanie przedszkolne w Pogodnym Przedszkolu Montessori w Pruszkkowie
- rodzeństwo uczniów Podstawowej Szkoły Montessori w Pruszkowie
- dzieci, które ukończyły inne przedszkola Montessori.
- Szczegółowe zasady rekrutacji ogłaszane są do końca grudnia poprzedzającego roku szkolnego i dostępne są na stronie internetowej Szkoły.
§ 32.
Zasady skreślania z listy uczniów.
- Skreślenie z listy uczniów Szkoły następuje na wniosek Rady Pedagogicznej lub Dyrektora Szkoły.
- Decyzję o skreśleniu ucznia z listy podejmuje Dyrektor Szkoły, po wcześniejszym zasięgnięciu opinii Rady Pedagogicznej. Skreślenie ucznia z listy uczniów może nastąpić w przypadku:
- jeżeli zostały wyczerpane wszystkie możliwości oddziaływań wychowawczych (par. 29.1)
- zachowań niebezpiecznych i agresywnych, w szczególności przed rozpoczęciem zimowych ferii szkolnych zgodnie z kalendarzem na dany rok szkolny
- używania, rozprowadzania i nakłaniania do używania środków odurzających i narkotycznych, alkoholu lub tytoniu przez ucznia.
- stwierdzonego, ponownego w okresie trzech miesięcy po uprzednim pisemnym upomnieniu i powiadomieniu rodziców, zachowania naruszającego czyjąś godność osobistą lub własność osobistą.
- zalegania z płatnościami czesnego (dłużej niż 2 miesiące).
- utajenia przez rodziców choroby lub zaburzenia, będącego zagrożeniem dla innych osób.
- Rodzice otrzymają decyzję osobiście lub za pośrednictwem poczty listep poleconym za potwierdzeniem odbioru.
- Od decyzji o skreśleniu ucznia z listy uczniów, rodzicom przysługuje odwołanie do Mazowieckiego Kuratora Oświaty w terminie 14 dni od jej otrzymania za pośrednictwem Dyrektora Szkoły.
- Skreślenie ucznia z listy wymaga pisemnego powiadomienia Dyrektora Szkoły rejonowej o zaprzestaniu spełniania obowiązku szkolnego.
§ 33.
Prawa i obowiązki ucznia.
- Uczeń ma prawo do:
- właściwie zorganizowanego procesu dydaktyczno-wychowawczego.
- życzliwego i podmiotowego traktowania w procesie wychowawczo-dydaktycznym.
- poszanowania swojej godności i nietykalności osobistej.
- rozwijania zainteresowań, zdolności i talentów.
- wysokiej jakości edukacji, opartej na nowoczesnych metodach nauczania i wysoko wykwalifikowanej kadrze nauczycielskiej.
- bezpiecznych i zdrowych warunkach nauki i przebywania w Szkole.
- pełnej informacji na temat wymagań oraz kryteriów ocen z przedmiotów i zachowania, sprawiedliwej, obiektywnej i jawnej oceny.
- swobody wyrażania myśli i przekonań, o ile nie naruszają one dobra osobistego osób
trzecich. - korzystania z pomocy psychologiczno-pedagogicznej w Szkole.
- Do obowiązków ucznia należy
- udział w zajęciach edukacyjnych, przygotowanie się do nich oraz właściwe zachowanie
w ich trakcie. - dbanie o schludny wygląd oraz noszenie odpowiedniego stroju.
- właściwe zachowanie wobec nauczycieli i innych pracowników Szkoły oraz pozostałych uczniów.
- udział w zajęciach edukacyjnych, przygotowanie się do nich oraz właściwe zachowanie
- W przypadku naruszenia praw ucznia rodzice mogą złożyć skargę, w formie pisemnej, do
Dyrektora Szkoły. - Dyrektor Szkoły jest zobowiązany udzielić odpowiedzi na piśmie w ciągu 14 dni od otrzymania skargi po zaopiniowaniu przez Radę Pedagogiczną.
- Uczeń nie ma prawa do korzystania z telefonu komórkowego i innych własnych urządzeń
elektronicznych na terenie Szkoły.
§ 34.
Finansowanie działalności Szkoły.
- Działalność Szkoły finansowana jest:
- ze środków własnych Organu Prowadzącego Szkołę.
- z opłat wnoszonych przez Rodziców.
- z dotacji budżetu gminy, zgodnie z obowiązującymi przepisami
- darowizn i zapisów osób prawnych i fizycznych.
- Środkami finansowymi dysponuje Organ Prowadzący.
- Wysokość wpisowego i czesnego ustala Organ Prowadzący na dany rok szkolny nie później niż do 31 maja poprzedniego roku szkolnego.
§ 35.
Zasady regulowania zobowiązań finansowych Rodziców.
- Rodzice zapisując dziecko do szkoły wnoszą wpisowe w wysokości ustalonej przez Organ Prowadzący.
- Opłata wpisowa obejmuje zryczałtowane koszty przygotowania stanowiska pracy ucznia.
- Wpisowe nie podlega zwrotowi, niezależnie od przyczyn rozwiązania umowy.
- Wymiar opłat (czesnego) za szkołę rozłożony jest maksymalnie na 12 wpłat miesięcznych, wnoszonych od września do sierpnia.
- Opłaty winny być wniesione z góry, w terminie do dnia 5 danego miesiąca, za który czesne jest należne, przez cały okres trwania umowy, niezależnie od ewentualnej nieobecności Ucznia w Szkole
- Opłat dokonuje się na konto Organu Prowadzącego przelewem bankowym.
- Szkoła zawiera umowę z Rodzicami na czas nieokreślony.
- Umowa może zostać rozwiązana przez Rodziców z zachowaniem 3- miesięcznego okresu wypowiedzenia, ze skutkiem na koniec miesiąca, z tym że w przypadku wypowiedzenia złożonego w okresie od 28 lutego do 31 maja danego roku szkolnego umowa wygasa z dniem 31 sierpnia tego samego roku.
§ 36.
Postanowienia końcowe.
- Szkoła prowadzi i przechowuje dokumentację zgodnie z przepisami w sprwie sposobu przechowywania dokumentacji związanej z procesem nauczania.
- Wszelkie regulaminy obowiązujące w Szkole są zatwierdzane przez Dyrektora i nie mogą być sprzeczne z niniejszym Statutem.
- Zmiany w statucie jak też decyzja o likwidacji szkoły należą do kompetencji Organu Prowadzącego Szkołę.
- O decyzji likwidacji szkoły Organ Prowadzący Szkołę jest zobowiązany na sześć miesięcy przed likwidacją powiadomić rodziców i uczniów oraz Urząd Gminy i Mazowiecki Kurator Oświaty, a akta i dokumentacje przekazać protokolarnie do Mazowieckiego Kuratora Oświaty.
- Statut wchodzi w życie z dniem wpisania Szkoły do ewidencji placówek niepublicznych prowadzonej przez Urząd Miasta i Gminy Pruszków
- Ilekroć w niniejszym Statucie jest mowa o rodzicach ucznia dotyczy to również prawnych opiekunów dziecka.